Perinteet

Yli satavuotiaalle metsästysseuralle ehtii vuosien varrella kertyä monia perinteitä ja tapoja toimia. Metsolassa perinteitä on aina kunnioitettu ja vaalittu sekä siirretty uusien jäsenten kautta eteenpäin.  Näin on pidetty huolta rikkaasta ja antoisasta seurakultturista sekä haluttu antaa oma panoksemme Pohjos-Savolaisen metsästys- ja metsästysseurakultuurin säilymisen puolesta myös tuleville sukupolville.

Kenraalijahti. Metsolan väki on kokoontunut jo yli puolen vuosisadan ajan syyskuun toisena viikonloppuna avaamaan metsästyskautensa. Kaksipäiväinen jahti alkaa majalla lauantaina erilaisilla kilpailuilla, yhteisellä ruokailulla ja saunalla. Osa osanottajista yöpyy majalla. Sunnuntaina jahdataan sitten kenraalijänistä kaikkien mukana olevien miesten ja koirien voimin. Kilpailulajeina on viisi ottelu eli trap-, pienoiskivääri- ja ilmahirviammunta sekä renkaan- ja tikanheitto.

Kevätretki tehdään yleensä toukokuun toisena lauantaina. Ohjelmaan kuuluu majan ja sen ympäristön kunnostaminen talven jäljiltä sekä samat kilpailut kuin kenraalijahdissa.

Voittajan mitta on hopeatuoppi, jonka lahjoitti Arvid Alopeus vuonna 1959. Voittajan mittaa käytetään palkontojen jaossa, kenraalijahdissa ja kevätretkellä.

Eikan malja on Haminalahden ja Metsolan välinen ammuntakilpailu.
Se ammutaan hirvikoesääntöjen mukaan hirviammunnassa ja joko skeet- tai metsästystrap haulikkoammunnassa. Tuloksiin lasketaan viisi parasta molemmista seuroista.

Veren juonti. Ensimmäisen hirvensä kaatanut Metsolan jäsen nauttii kaadolla hieman tuoretta verta ikiaikaisen metsästysperinteen mukaan.

Vasan maksa. Syksyn ensimmäisen vasan kaaduttua syödään nuotiolla paistettua vasan maksaa. Paistajien innostuessa maksa vielä aateloidaan konjakilla.

Kaatoryyppy kuuluu suomalaiseen metsästysperinteeseen. Metsolassa sillä on aivan erityinen merkitys. Se nautitaan näet Eley patruunatehtaan hylsyn muotoisesta pikarista. Ryypyn tarjoaa hirven kaatajalle hirvijohtaja, varajohtaja tai hirvisihteeri. Perinne on jatkunut yli 30-vuotta.

Hirvisoppa maanvuokraajille. Metsolan maanvuokraajat on jo useamman vuosikymmenen ajan kutsuttu majalle hirvisopalle. Hirvisoppa tarjoillaan aina pöytiin, jonka suorittavat seuran omat "miestarjoilijat".

Hirvimiesten lounas. Toisen jahtiviikon lauantaina syö hirviseurue majalla yhteisen lounaan. Jahti lopetataan silloin puolilta päivin, jonka jälkeen nautitaan omien jäsenten valmistamaa hirvipaistia (aina sama resepti) viinin ja oluen kera.

Vuoden Metsolalainen. Hallitus valitsee vuosittain jäsenen, joka on ollut esimerkillisen aktiivinen ja ansioitunut seuran toiminnoissa.

Metsolan malja. 95-vuotisjuhlille kehitettiin yhteistyössä Lignell & Piispasen kanssa juomasekoitus, joka nimettiin Metsolan Maljaksi. Resepti on asiaankuuluvan salainen ja sitä säilytetään tallelokerossa. Malja nautitaan seuran omissa tai sen isännöimissä riittävän arvokkaissa juhlatilaisuuksissa.

Veljesseurojen kalakilpailut. Metsola ja Haminalahden Metsästysseura ovat käyneet kaksiosaisen vuosittaisen kalakilpailun kohta kolmen vuosikymmenen ajan. Lajeina on kesäinen rannaltaonginta ja talvinen pilkki, joita seurat isännöivät vuorotellen.